영상 콘텐츠 제작의 생산성을 높이기 위해 AR 엔진을 이용한 콘텐츠 제작 사례가 늘고 있다. 본연구는 AR의 안면 인식 기술을 이용하여 사람의 얼굴 표정을 추적하여 3D 캐릭터의 얼굴을 사람 얼굴 위에 씌워 뉴미디어 콘텐츠 제작을 위한 아바타를 개발한다. 개발된 3D 아바타들을 기반으로 크로마키 세트에서 촬영된 실제 배우와 3D 아바타를 통해 시나리오 기반의 뉴미디어 인터넷 강의 영상콘텐츠를 제작한다. 본 연구를 통해 AR 게임엔진을 이용한 영상 제작의 새로운 방향성을 제시하고자한다.
초록(영어)
To increase productivity of contents production, cases of contents production using AR engine areincreasing. This study develops avatars to produce new media contents creation by tracking human's facialexpression using AR facial recognition technology and putting each of faces of 3D characters on human'sface. Based on the developed 3D avatars, it creates scenario-based lecturing content for new media throughreal actors and 3D avatars shooted in the chroma key set. Through this study, I intend to present a newdirection of the contents creation using AR game engine.
Analysis of the accuracy of display colors according to the algorithm models of ICC color profile
키워드(원어)
컬러 매니지먼트, 모니터 프로파일, 디스플레이 컬러 특성화, ICC
키워드(영어)
color management, monitor profile., display color characterization, ICC
저자
김환
초록(원어)
본 연구에서는 ICC 컬러 프로파일의 행렬과 LUT 등 각 장치에 대해 색상 인코딩시 변환을 수행하는 기본 알고리즘 모델에 따른 디스플레이 이미지 컬러의 품질 및 성능, 경향에 대한 분석을 진행하였다. 행렬 프로파일은 최대 색차는 줄어드나 평균 색차에서는 LUT 프로파일 대비 정확도가 떨어졌으며, RGB 그레이밸런스에서도 상대적으로 낮은 정확도를 보여주었다. LUT 프로파일의 샘플링 컬러가 늘어날수록 RGB 그레이밸런스의 정확도가 높아지는 경향성을 확인하였다.
초록(영어)
In this study, the quality, performance and trend of display image colors were analyzed according to thebasic algorithm model that performs color encoding for each device such as the matrix of the ICC colorprofile and the LUT. The maximum color difference of the matrix profile was reduced, but the accuracy ofthe average color difference is lower than that of the LUT profile, and the accuracy of the RGB graybalance is relatively low. As the sampling color of the LUT profile increases, the accuracy of the RGBgray balance increases.
A Study on Clustering Techniques for Classification of Role Groups in MOBA Games
키워드(원어)
클러스터링, 게임, League of Legends, 차원 감소
키워드(영어)
Clustering, Gaming, League of Legends, Dimension reduction
저자
신민철, 김무철
초록(원어)
League of Legends는 정기적인 패치를 통해 챔피언의 정보가 수정하여 밸런스를 맞춘다. 플레이어는 갖은 패치로 인해 자신이 잘 하는 챔피언을 선택할 수 없는 환경에 놓이는 경우가 발생하며 이에따라 패치와 자신의 스타일에 맞는 챔피언을 찾고 연습하는 숙련도 딜레마를 야기한다. 본 연구는 챔피언의 특성과 스킬을 반영한 역할군 클러스터링 방법을 제안한다. 본 제안 방법은 라이엇에서 제공하는 분류 방법보다 플레이 스타일, 스킬적으로 군집을 도출하였다. 이를 통해 플레이어에게 숙련도딜레마를 최소화하는 방법을 제안한다.
초록(영어)
League of Legends is balanced by correcting champion information through regular patches. Players areoften placed in an environment where they can't choose the champion they are good at due to variouspatches, which leads to a dilemma of proficiency in finding and practicing the patch and the champion thatsuits their style. This study proposes a role group clustering method that reflects the characteristics andskills of champions. This proposed method derives clusters in terms of play style and skill rather than theclassification method provided by Riot. Through this, we propose to the player how to minimize the skilldilemma.
Considerations for conducting virtual reality game quality assessment
키워드(원어)
가상현실, 가상현실 게임, 게임 품질평가, 게임 콘텐츠
키워드(영어)
Virtual Reality, Virtual Reality Game, Game Quality Assessment, Game Contents
저자
나주찬, 김정윤
초록(원어)
가상현실 콘텐츠에서 높은 기대를 받는 콘텐츠 산업 분야는 가상현실 게임이다. 가상현실 게임은기존의 데스크톱, 모바일 기기와는 다르게 가상현실 전용 기기로 착용하고 플레이를 하는 방식으로품질평가 진행시에 중점적으로 다뤄야 하는 요소도 기존 품질평가와는 다르게 진행을 하여야 한다.그러나 이에 관한 연구는 부족하며, 중소 게임 개발사는 가상현실 게임 품질평가를 전담할 수 있는인력을 보충하기가 어려운 상황이다. 본 연구에서는 가상현실 게임 품질평가 진행할 때 고려해야 할중점사항에 제안하기 위해 ISO / IEC 25010의 품질 특성 모델을 가상현실 게임 품질평가에 적합한모델로 수정하여 제안하였다.
초록(영어)
The content industry, which is highly anticipated in virtual reality content, is a virtual reality game.Unlike conventional desktop and mobile devices, virtual reality games should be worn and played withvirtual reality-only devices, and the factors that should be focused on during quality evaluation should bedifferentexisting quality evaluations. However, there is a lack of research on this, and it is difficultfor small and medium-sized game developers to supplement their manpower to exclusively evaluate virtualreality game quality. In this work, the quality characteristic model of ISO/IEC 25010 is proposed bymodifying it to a model suitable for virtual reality game quality evaluation, in order to propose a focus tobe considered in the progress of virtual reality game quality evaluation.
Study For Using Unity Editor Extension For Development Efficiency
키워드(원어)
유니티 엔진, 에디터 확장, 개발툴, 개발효율화
키워드(영어)
Unity Engine, Editor Extenstion, Deveop Tool, Development Efficicy
저자
오영욱, 김정윤
초록(원어)
게임 개발에서 툴의 역할은 중요하다. 게임회사는 개발에 하우스 툴을 사용하며, 이런 하우스 툴은비공개로 활용하기 때문에 주목받기 어렵다. 게임 엔진은 많은 경우 에디터에서 플레이를 지원하나게임 데이터의 처리 방식에 따라 원하는 부분을 바로 플레이할 수 없다. 이러한 문제는 해결하기 위해 게임 개발을 하면서 원하는 상황을 재현하기 위한 시간이 필요하다. 유니티 확장을 이용하여 툴이기능을 제공하면 이러한 시간 손실을 줄일 수 있을 것으로 기대한다.
초록(영어)
In game development, the role of the tool is important. Game companies use house tools fordevelopment, and these house tools are not attracting attention because it’s used privately. In many cases,the game engine supports play in the editor, but depending on how the game data is processed, it cannotplay the desired part immediately. To solve these problems, time is needed to reproduce the desiredsituation while developing the game. We expect that this time loss can be reduced if the tool providesfunctionality using Unity extension.
A Study on the Preference Difference of Game Character by Gender of Game Users
키워드(원어)
게임, 캐릭터, 모바일, 선호
키워드(영어)
Game, Character, Mobile, Preferences.
저자
박형준, 김정윤
초록(원어)
모바일 게임은 PC 게임을 넘어 대한민국 게임 산업에서 가장 높은 비중을 자치하고 있다. 수집형RPG는 모바일 게임의 대표 장르 중 하나이며, 다양한 캐릭터가 등장하기 때문에 게임 유저들의 선호에 맞춰 게임 캐릭터를 디자인할 필요가 있다. 본 연구에서는 수집형 RPG ‘브라운더스트(BrownDust)’와 ‘에픽세븐(EpicSeven)’에 등장하는 캐릭터를 특징별로 분류한 후, 309명의 남/여 게임 유저를 대상으로 캐릭터 선호에 관한 설문 조사를 진행하였다. 그 결과 유저의 성별에 따라 게임 캐릭터 선호도는 분명한 차이가 있다는 결론을 도출할 수 있었으며 이를 바탕으로 진화심리학의 관점에서 고찰하였다. 본 연구 결과로 도출한 게임 캐릭터 선호도 분석은 향후 캐릭터 제작 시 외형 설정의 기준으로사용될 수 있을 것이다.
초록(영어)
Recently, mobile games have become the highest proportion of the Korean game industry beyond PCgames. Among them, collective RPG is one of the representative genres of mobile games, and sincevarious characters appear, it is necessary to design game characters to suit the preferences of game users.In this study, characterscollective RPGs "BrownDust" and "EpicSeven" were categorized bycharacteristics, and 309 male/female game users were surveyed on character preferences. As a result, wewere able to draw the conclusion that game character preferences vary clearly depending on the gender ofthe user, and we would like to consider these resultsthe perspective of evolutionary psychology. Theresults of this study may be used as a basis for appearance settings in future character production.
Companion animal, pet care, symbiosis, route search
저자
김준호, 김지호, 김무철
초록(원어)
사회의 급격한 발전에 따라 핵가족화가 가속화되었다. 이에 따라 반려동물은 인간의 동반자로 선택되어 현대사회에 깊숙이 자리잡고 있다. 반려인은 반려동물을 가족으로 생각함으로써 반려동물의삶의 질을 위해 많은 노력을 하고 있다. 특히 활동성이 높은 동물의 경우 반려인은 산책이나 운동 등의 반려동물을 위한 운동활동에 많은 시간을 소모한다. 하지만 반려동물이 활동하는 것은 배설물 피해, 시설 훼손, 소음 등 여러 문제가 나타난다. 따라서 반려동물의 사회적 공생을 위한 산책 경로를도출하는 알고리즘을 제안한다. 본 연구에서는 GIS 기반의 도로 네트워크를 사용하여 공간적 특징을파악하여 반려동물이 주변 이웃에게 피해를 가하지 않으며 산책하는 경로를 제시한다.
초록(영어)
The rapid development of society accelerated the nuclear family. Accordingly, companion animals arechosen as human companions and are deeply established in modern society. Companions are making a lotof effort for the quality of life of companion animals by thinking of companion animals as their families.In particular, in the case of highly active animals, the companion spends a lot of time on exerciseactivities for the companion animal such as walkingexercising. However, when companion animals areactive, various problems such as waste damage, facility damage, and noise appear. Therefore, we proposean algorithm to derive a walking path for social symbiosis of companion animals. In this study, a paththrough which companion animals walk without damaging neighbors is suggested by identifying spatialfeatures using a GIS-based road network.
본 논문에서는 사용자 뇌파 신호를 이용하여 감성을 예측하고, 이를 토대로 추천된 명화의 화풍을학습하여 회화를 재생성하는 시스템을 제안한다. 센서를 이용해 수집한 뇌파 신호에 감성을 레이블링하여 이를 LightGBM 모델로 학습시키고, SinGAN을 이용하여 사용자 조사 결과를 기반으로 추천된명화를 학습한 후 이를 통해 회화를 재생성한다. 본 연구 과정을 통해 뇌파라는 생체 신호가 회화에어떻게 감성으로써 반영될 수 있는지 분석할 수 있다.
초록(영어)
In this paper, we propose a system that uses user brainwave signals to predict emotion and based onthis, learns the painterly elements of the recommended masterpiece and regenerates the painting. We labelemotion to brainwave signals collected using sensors to learn them as a LightGBM model, and useSinGAN to learn recommended masterpieces based on user survey results, and regenerates the paintings.Through this research, we can analyze how biological signals such as brain waves can be reflected asemotions in painting.
Design Improvement Mobile Visual Novel Games of UI Design - Focus on GUWOONMONG M -
키워드(원어)
모바일 게임, 비주얼 노벨, UI, 인터페이스 디자인, GUI
키워드(영어)
Mobile Game, Visual Novel, UI, Interface Design, GUI
저자
김범석, 김정윤
초록(원어)
본 연구에서는 모바일 비주얼 노벨 게임의 그래픽 요소 중 GUI디자인 부분의 분석을 통해 비주얼노벨 게임의 화면 구성과 UI의 특징을 분석하고, 이를 토대로 현재 개발 중인 동 장르의 게임 ‘구운몽M’의 UI디자인 개선안을 도출하고자 한다. 현재 서비스 중인 비주얼 노벨 게임 중 인기순위가 높은 게임들을 선정하여 스토리 진행 부분의 UI디자인을 분석하였고 그 결과 최소한의 시각적 요소, 단순한 형태와 색, 대비가 높은 텍스트 사용을 통한 가독성 극대화 등의 특징을 알 수 있었다. 이를 통해 배경 및 캐릭터들의 일러스트를 부각 시키고 스토리 내용 전달로서의 기능만을 수행하는데 중점을 두기 위함이라는 결론을 도출할 수 있었다. 이 결론을 토대로 ‘구운몽M’의 현재 UI디자인 개선안을 제시한다.
초록(영어)
In this paper, we will analyze the screen composition and UI characteristics of visual Nobel gamesthrough the analysis of GUI design among the graphic elements of mobile visual Nobel games, and draw aplan to improve UI design of 'Guunmong M’ in the same genre. Among the visual Nobel games currentlyin service, analyzed by selecting the most popular games, and result showed the UI design of the storymode was minimal visual elements, simple shapes and colors, and maximizing readability through the useof text with high contrast. This led to the conclusion that it was aimed at highlighting the illustrations ofthe background and characters and focusing only on performing functions as a story content delivery. Basedon this conclusion, we present the current UI design improvement plan of 'GUWOONMONG M'.
A hyperleisure applicable to the silver care field
키워드(원어)
블록체인, IoT(Internet of Things), 웨어러블, 지능형 홈케어, 펫케어(Pet-care)
키워드(영어)
Blockchain, ,Internet of Things, Wearable, Intelligent home-care, Pet-Care
저자
김준호, 김무철
초록(원어)
본 연구는 IoT 및 웨어러블 기술을 활용한 시스템을 통해 웨어러블 디바이스를 활용하여 반려동물의 움직임을 지속적으로 관찰하고 건강데이터를 판별하여 질병, 부상 등의 위험을 조기에 판단하기위한 블록체인 기반 반려동물 모니터링 기술을 제안한다.
초록(영어)
In this paper, blockchain-based companion animal monitoring to determine the risk of diseases, injuries,etc. early by continuously observing the movement of companion animals using wearable devices through asystem using IoT and wearable technology. Suggest your skills.
Monster inmplementaion of Emergence pattern configration for Suspence
키워드(원어)
몰입, 재미이론, 서스펜스, 서스펜스 패러독스, 몬스터 패턴
키워드(영어)
Flow, Fun Theory, Suspense, Suspense Paradox, Monster Pattern
저자
김정현, 김정윤
초록(원어)
본 연구에서는 게임의 몬스터를 구성하는 패턴의 한계점에 대해서 고찰하고 이를 극복하기 위해알프레드 히치콕의 서스펜스 기법을 활용였다. 유저는 창발적인 패턴을 가지는 몬스터를 통해 서스펜스를 경험할 수 있으며 지속적으로 긴장감과 몰입감을 경험할 수 있다. 또한, 패턴파악이 끝난 몬스터에게도 긴장감을 가지며 플레이 할 수 있으며. 패턴의 구성에 따라 난이도 설정과 플레이 시간 확보에 활용함으로써 몬스터의 수명도 연장할 수 있다.
초록(영어)
In this paper, we consider and use Alfred Hitchcock's suspense technique to overcome the limitations ofthe patterns that constitute monsters in the game. Users can experience suspense through monsters withemergence patterns and can experience constant tension and immersion. In addition, it can be played withtension even for monsters whose pattern identification is finished, and depending on the composition of thepattern, the monster's life can be extended by using it to set difficulty and secure play time.
Survey on a hyperledger application for silver-care
키워드(원어)
블록체인, 하이퍼레저 패브릭, 지능형 홈케어
키워드(영어)
Blockchain, Hyperledeger Fabic, Intelligent Home Care
저자
전지원, 김무철
초록(원어)
이 논문은 4차 산업혁명 시대에 적용될 수 있는 비즈니스 블록체인 프로젝트에 적합한 기술인 하이퍼레저 기술이 기존 블록체인과 차별된 특징을 알아보고, 하이퍼레저의 대표 프레임워크인 하이퍼레저 패브릭으로 거래 정보 공유를 통한 지능형 홈케어 활성화와 성장을 위한 실버 케어 분야에 적용 가능성을 제시한다.
초록(영어)
This paper explored how Hyperledger technology, suitable for business blockchain projects in the 4thIndustrial Revolution, was differentiatedexisting blockchain technology, and suggested its applicabilityin the silver care field for the growth and activation of transactional information.
컨볼루션 신경망의 Pooling 레이어는 피처맵 변화에 영향을 미치는 요인 중 하나이다. Pooling 레이어는 주로 최댓값을 추출하는 MaxPooling 기법과 특정 영역의 평균값을 구하는 AveragePooling 기법이사용된다. 앞의 2가지 기법은 피처맵을 과도하게 강조하거나 소실시키는 편향성이 존재한다. 본 논문은 이러한 편향적인 문제점을 극복하고자 2가지 기법을 앙상블 학습법으로 융합한 MaxAvgPooling을제안한다. 제안된 기법을 검증하기 위해 MobileNetV2 신경망과 국내 랜드마크 이미지를 사용하고, 기존의 기법들과 비교하여 Accuracy, Precisions, Sensitivity, Area Under Curve, 4가지 방식으로 평가한다.
초록(영어)
The pooling layer of the convolutional neural network is one of the factors that affect the feature mapchange. The pooling layer mainly uses the MaxPooling method to extract the maximum value and theAveragePooling method to obtain the average value of a specific area. Two methods have a bias thatexcessively emphasizeseliminates the feature map. In this paper, we propose MaxAvgPooling, whichcombines two method with an ensemble learning to overcome the biased problems of the existing methods.To verify the proposed method, the MobileNetV2 neural network and domestic landmark image are used,and compared with the existing methods, it is evaluated in four ways : Accuracy, Precisions, Sensitivity,and Area Under Curve.
Expressing Visual Novel Charade with Depth of Field
키워드(원어)
비주얼 노블, 셔레이드, 피사계심도, 시각 연출
키워드(영어)
Visual Novel, Charade, Depth of Field, Visual Direction
저자
최민재, 김정윤
초록(원어)
비주얼 노블은 이야기를 중점으로 시청각 요소를 더해 전개하는 데 목적을 둔 게임 장르이다. 비주얼 노블의 시각 연출은 장르의 핵심요소인 이야기의 몰입을 증진 시키는 것에 목적을 두고 있다.그러나 기존 비주얼 노블의 시각 연출은 단순 언어적 표현의 보조에 그치며, 오히려 구성 요소 간의조화를 해쳐 몰입을 저해하는 경우가 있다. 본 논문에서는 셔레이드 표현과 피사계심도의 개념을 고찰하고, 비주얼 노블에 도입해 기존 시각 연출의 한계를 극복하고자 한다. 비주얼 노블 카메라에 피사계심도 조절 기능을 적용하고 얕은 심도에서 초점을 이동하여 동적으로 특정 이미지를 강조함으로써 셔레이드를 표현하였다. 그 결과, 다른 구성 요소와의 조화를 해치지 않으면서 특정 이미지에 자연스럽게 의미를 내포 하는 게 가능하다.
초록(영어)
Visual novel is a game genre that aims to develop by adding audio-visual elements focusing on thestory. Visual direction of visual novels aims to enhance the immersion of the story, which is a keyelement of the genre. However, the visual direction of the existing visual novels is limited to thesubsidiary of simple verbal expressions, but rather harms the harmony between the components and hindersimmersion. In this paper, the concept of the expression of the charade and the depth of field is consideredand introduced into a visual novel to overcome the limitations of existing visual directing. The depth offield control function was applied to the visual novel camera, and the focus was shifted at a shallow depthof field to dynamically emphasize a specific image, thereby expressing the charade. As a result, it ispossible to naturally embed meaning in a specific image without compromising harmony with othercomponents.